Egy nő stílusa személyiségének tükörképe, mely az idők folyamán változik. Az önkifejezés egyik legjobb eszköze. Lady Diana ugyanolyan nő volt, mint a többi, annyi különbséggel, hogy ő volt az egyik legtöbbet fotózott asszony a világon. Minden, amit viselt a média könyörtelenül kielemezte, kritizálta. Fiatal lányból „Glamour hercegnő”-vé fejlődését szinte percről percre végig lehetett követni a lapokból.

„Az öltözködés nem az erősségem” /Diana Spencer/

1982-ben – éppen csak bekerülve a királyi családba – az egyik londoni újság a 10 legrosszabban öltözött nő közé sorolta a hercegnőt. 10 évvel később, már a legjobban öltözött hírességek között szerepelt.

Amikor farmernadrágjában és kötött kardigánjában megjelent munkahelyén, ugyan ki gondolta volna, hogy ennek a fiatal nőnek 1995-re már 3000 darabból álló ruhatára lesz. Ehhez jön a báli ruhák páratlan kollekciója, hogy a 600 pár cipőről és a 400 különleges kalapról már ne is beszéljünk.

Eljegyzése előtt Diana alig viselt sminket, nem követte a divatot, és a stílusa egyáltalán nem volt kifinomultnak mondható. Átlagos angol lányként akár szürke kisegérnek is nevezhetnék, akit szinte senki sem vett volna észre, ha nem ő lett volna a trónörökös, Károly herceg jövendőbelije.

Az első eset, amikor öltözködésével kiváltotta a királyi család nemtetszését, egy fotózás volt, amikor egy lenge nyári szoknyát viselt. Mivel háttal állt a napnak, ezért az átsütött a vékony anyagon, láttatni engedvén a fiatal lány formás lábait. A hercegnőt kedvelő fiatalok persze örömmel fogadták ezt a képet, mely áthágta a konzervatív királyi szabályokat.

A botrányt keltő óvodai fotózás

Mivel Dianának fogalma sem volt arról, hogyan kellene rangjához méltóan kinézni, megpróbálta követni a királyi család idősebb tagjait. Ezzel a lépésével azonban egyből a divatkritikusok céltáblájává vált, ugyanis korához képest túl konzervatívan kezdett öltözködni. A következő eset is tökéletesen példázza azt, milyen elszántan kereste saját, egyéni stílusát, s ez által önmagát. Egy londoni estélyen egy mélyen dekoltált, fekete estélyi ruhában jelent meg. A királynő természetesen megrökönyödött a választáson, Károly azonban nem titkolt büszkeséggel vonult csinos menyasszonya mellett.  

Diana merész fekete estélyije, melyet David és Elizabeth Emmanuel tervezett

Azért, hogy elfojtsák a walesi hercegnőt ért kritikákat, a királyi család a Vouge helyettes szerkesztőjétől, Anna Harvey-tól kért segítséget. Diana szabályos divatleckéket vett, a tanácsok közül azonban nem fogadott meg mindent, leginkább ösztöneire hagyatkozott. Ő maga ugyan nem igazán foglalkozott az aktuális trendekkel, de megengedte, hogy mások kövessék sajátos stílusát. Talán ma már kicsit furcsának hat, de Camilla Parker Bowles, Károly jelenlegi felesége is elismerte Diana egyedi megjelenését. Sőt még utánozni is próbálta azt.

Kezdetekben Diana nagyon óvatosan bánt a színekkel. Emiatt kicsit erőltetettnek is hatott a stílusa, látszott, hogy próbálta betartani a divat akkori szabályait. Például legyen egyszínű a kalap, a cipő és a táska.

Mindig az volt az érzésem, hogy pontosan tudja, hogyan lehet a divatot néma nyelvként használni. Hagyta, hogy a ruhái beszéljenek helyette, akár a némafilmek sztárjai” /John Galliano/

Kezdő hercegnőként videóra vette minden televíziós szereplését, majd körültekintően elemezte megjelenését a sminktől kezdve a frizurán át a ruháig. Már itt is világossá vált, hogy mennyire tudatosan építette image-ét. Tudta azt, hogy az újságoknak, televíziónak milyen fontos szerepe van ebben. Ekkor jött rá, hogy öltözködésének közvetítő értéke van. Egy fiatal hercegnő esetében pedig nem mindegy, hogy megjelenésével mit sugároz az alattvalók, a világ felé. Ennek a folyamatnak a hatására a hercegnő fokozatosan elhagyta a buggyos ujjakat és a ballonruhákat. Sziluettje karcsúsodott és a virágminták, fodrok kezdték átadni helyüket a tartánnak és az egyszínű árnyalatoknak. A hétköznapokon kosztümöt viselt, amelynek szabása fokozatosan szorosabbá, férfiasabbá változott. Azzal is egyedi ízlését fejezte ki, hogy a kosztümkabát alatt többnyire mellényt viselt blúz helyett.

A, Diana Bellville Sassoon estélyiben B, Diana háton mélyen dekoltált bársonyruhában C, Hercegnő peplumban (1986)

Az évek alatt Diana elsajátította – amit minden közéletben szereplő nőnek el kell, legyen az hercegnő vagy First Lady – a diplomatikus öltözködés technikáját. Escada-t viselt, ha Németországba látogatott, Yuki által tervezett ruhát, ha japánokkal találkozott, Chanel-t, ha Párizsba utazott.

Emellett volt egy számára különösen becses – a Bellville Sassoon szalon által tervezett – ruhája, amelyet többször is viselt, megszegve ezzel a szigorú öltözködési szabályokat. (Napjainkban Kate Middleton feszegeti ezeket a határokat). Ez a színes, virágos ruha volt Diana kedvence, az úgynevezett „Caring dress”. Legtöbbször akkor vette fel, ha beteg gyerekeket látogatott a kórházakban. Tudta, hogy a vidám színek, minták pozitívan hatnak a kicsikre, elősegítve ezzel gyógyulásukat. A hercegnő ezt viselte mikor Nigériába utazott, vagy Sao Paoloba, de ez volt rajta, amikor a londoni AIDS állomásra látogatott. A ruha megálmodója David Sassoon volt, aki több mint 70 összeállítást/outfit-et tervezett Lady Di-nek. A divatguru elmondása szerint Diana soha nem vette túl komolyan az öltözködést. Előfordult, hogy egy-egy fontos esemény előtt néhány órával esett be a tervezőhöz, hogy kérjen egy szép ruhát.

A híres vibráló színű, virágmintás „Caring dress”

Öltözködésében a fordulópontot az a vörös Valentino ruha jelentette, amelyet őfelsége egy hivatalos franciaországi látogatáson „merészelt” viselni. Ez a szorosan testhez simuló öltözet, piros színével nagyon is eltért a kor pasztellszínű viseleteitől. Valentino ezt nyilatkozta Dianáról az egyik híres olasz lapnak, a La Republicanak: „Szerintem ez egy rendkívüli nő bátor cselekedete, aki a maga módján szeretné megújítani a régi elavult szabályokat.” Azt is hozzáfűzte, hogy ruhái a világon senkinek nem állnak olyan jól, mint a hercegnőnek.

Diana frizurája az öltözködéssel együtt változott. A kezdeti szégyenlős visszafogott lányból, modern, világhírű hercegnő lett, s ez hajviseletén is nyomot hagyott. Fodrásza, Richard Dalton egyszer azt mondta, hogy Lady Di nem értette, hogy miért foglalkoznak annyit a frizurájával. Rövid, rétegesen vágott haját világosabbra festette, és igazi női kalapokat hordott. Habár a kalapok a 60-as 70-es években egyre kevesebb jelentőséggel bírtak, Diana még ezeket is újra divatba hozta. 

„Szép, elegáns, elbűvölő, nagyon stílusos, és csodálatos anya” /Jacqueline Kennedy /

A válást követően – csakúgy, mint Jackie Kennedy esetében – Diana stílusa is megváltozott, sokkal lazább, szabadabb lett. Ezek az évek formálták őt valódi stílusikonná. Egyre nyitottabbá, tapasztaltabbá, bátrabbá vált a divat területén, csakúgy, mint a magánéletben. Míg kezdetekben csak angol designerek (pl. Jacques Azagury, David Sassoon, vagy az „állami ruhák” megálmodója, Catherine Walker) ruháit hordta, most elkezdett olyan külföldi tervezők munkái felé fordulni, mint például Valentino, John Galliano, Lacroix, Versace. Senki sem tudta olyan jól előhozni szexis, nőies alakját, mint Gianni Versace, aki sok emlékezetes ruhát tervezett a számára.

A, Rózsaszín kosztüm, tisztelet Jackie Kennedy stílusa előtt ( Versace, 1995) B, Vouge címlap a hercegnő emlékére (1997) C, Versace (1994)

Diana végül eljutott oda, ahová minden stílusikon, amikor már mindegy mit visel, az meghatározó, és divatteremtő. Itt már nem csak a ruhákról van szó, hanem a kisugárzásról és az önbizalomról is. Az ember csak azt az összeállítást tudja magabiztosan viselni, amiben valóban jól érzi magát, ehhez persze idő és tapasztalat kell.

Lady Di a stílusikon

„Ne nevezzenek ikonnak, csak egy anya vagyok” /Diana Spencer/

Elnézve a korabeli képeket, Diana öltözködését ma már talán hétköznapinak találhatjuk, mondván, nincsen benne semmi extravagáns. De 20 évvel korábban, a korhoz és az akkori trendhez képest igenis előretekintő, inspiratív volt. Sajnos még manapság is vannak olyan divatszakemberek, akik mégis megkérdőjelezik ezt. De hát a divat már csak ilyen: szubjektív a megítélése.

A hercegnő halála után ruháinak egy részét jótékony célokra fordították. Az árverést a Christie’s aukciós ház végezte, ahová több millió dollár folyt be. Gardróbjának további néhány darabja pedig múzeumról múzeumra jár, vándorkiállítás formájában. Továbbá egy állandó kiállítás is látogatható a Kensington Palotában, Diana kedvenc lakhelyén.

Diana kedvencei:

  • Kiegészítők: gyöngysor, kalapok
  • Kézitáska: Dior
  • Illata: Annick Goutal Passion
  • Kozmetikai cikkek: Clinique, Body Shop termékek
  • Színei: Vörös, fehér
  • Tervezők: David Sassonon, Valentino, Gianni Versace, John Galliano, Lacroix

Felhasznált irodalom és ajánlott oldalak:

A stílus királynői Szerk: Valeria Manferto de Fabianis Pécs: Alexandra p. 247-269.
Sigrid-Maria Grössing : Nők fény-árnyékban Budapest: Fekete Sas Kiadó 2000 p. 237-285
Caroline Graham: Camilla, Károly és Diana szerelmi háromszög Budapest: JLX Kiadó 2005 315 p.
http://www.vogue.co.uk/spy/celebrity-photos/2011/04/15/style-file—diana-princess-of-wales/gallery
http://www.vogue.co.uk/spy/celebrity-photos/2011/04/15/style-file—diana-princess-of-wales
http://www.liketotally80s.com/princess-di-fashions.html
http://www.famous-women-and-beauty.com/princess-diana-hairstyles.html
http://www.famous-women-and-beauty.com/princess-diana-biography-fashion.html
http://www.cbsnews.com/2300-207_162-3164373.html
http://www.fashion-era.com/diana_80s_fashion_icon.htm
http://royalandco.wordpress.com/2008/12/03/the-dress-diana-refused-to-stop-wearing/
http://onthisdayinfashion.com/?p=12027

Fotók: Google

One Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük